Digitaalinen murros ei ole digitaalinen

Kirjoittaja
kategoriaan Digitalisaatio, Johtamisen laatu

Digitaalisuus tulee joka paikkaan; kaikille elämän ja liiketoiminnan alueille. Tämä ei enää ole uutinen.  Se miten digiin mennään ja mitä se edellyttää on vielä kysymysmerkki monelle. Oma online-polkuni alkoi Helsingin Sanomissa jo vuonna 1997. Ymmärsimme silloin, että www tulee varmuudella mullistamaan media-alan. Muuta ei sitten tiedettykään. Eniten hämmästelimme miten ihmeessä voimme ansaita rahaa, kun meille niin arvokkaita sisältöjä piti lähteä jakamaan ilmaiseksi. Noista vuosista on kuljettu pitkä matka tähän päivään, jossa esimerkiksi Sanoma tekee jo reilusti yli 100 miljoonan digiliikevaihdon Suomessa.

 

Media-alalla ei ollut 90-luvun lopulla vaihtoehtoja, oli pakko digitalisoitua. Nyt moni toimiala on saman tilanteen edessä. Silloin, kun itse lähdin digimatkalle, oli hyvin vähän tietoa minne ollaan menossa ja vielä vähemmän miten. Oli vain vahva usko, että tuonne suuntaan meidän on lähdettävä. Tänään tiedetään jo paljon paremmin mitä liiketoimintojen, palvelujen ja prosessien digitalisoiminen edellyttää. Vai tiedetäänkö? Itse olen huomannut, että monet uskovat, että digitaalinen muutos on digitaalinen. Ei ole.

 

Teknologiat, algoritmit, keinoäly, big data ja robotiikka ovat mahdollistajia. Todellisen muutoksen tekevät ihmiset.

 

Teknologiat, algoritmit, keinoäly, big data ja robotiikka ovat mahdollistajia. Todellisen muutoksen tekevät ihmiset. Monella johtajalla on vielä uskomus, että kun on saatu aikaiseksi kunnon verkkosivut ja ymmärretään digimarkkinoinnin perusteet, niin ollaan jo pitkällä. Ei olla, vaan ollaan vasta lähtötelineissä. Olemme matkalla oikeaan suuntaan vasta, kun digitaalisuus aidosti virtaviivaistaa prosesseja, kehittää palvelukohtaamisia, näkyy strategiassamme ja luo uutta liiketoimintaa.

 

Keskeinen osa todellista digiloikkaa on muutosjohtaminen. Tarvitaan uudenlaisia johtamista, johtamisen rakenteita, uudenlaista osaamista, kulttuurimuutosta, rohkeita irtiottoja perinteisistä ajattelu- ja toimintamalleista. Tässäkin tapauksessa kaikki lähtee ylimmästä johdosta. Kulmahuoneen on asetettava agenda ja laitettava painetta sen toteuttamiseen.

 

Hyvä esimerkki johdon roolista muutoksessa on OP-ryhmän Reijo Karhinen. Hän ei varmuudella mieti digipalvelujen sisältöjä tai teknologiaratkaisuja, vaan hän on tehnyt vahvan strategisen päätöksen, jota koko organisaatio toteuttaa.  Johtajana hän näyttää suunnan ja johtaa muutosta edestä. Toivottavasti yritysten ylimmästä johdosta löytyy tulevaisuudessa lisää reijokarhisia, jotka ymmärtävät, että digitaalinen muutos on strateginen valinta ei teknologiaratkaisu.